اعتمادبه‌نفس چیست و چگونه به آن دست پیدا کنیم؟
  • توضیح عکس اول
  • توضیح عکس دوم
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

آخرین مطالب ارسالی

کسب درآمد

اعتمادبه‌نفس چیست و چگونه به آن دست پیدا کنیم؟

اعتمادبه‌نفس واقعی آن است که روی آگاهی‌ها و توانایی‌های ما نیز اثر بگذارد. گاهی اوقات فکر می‌کنیم رسیدن به برخی اعتمادبه‌نفس چیست و چگونه به آن دست پیدا کنیم؟موفقیت‌ها در زندگی باید احساس اعتمادبه‌نفس زیادی در ما تولید کنند. با تلاش فراوان به آن موفقیت‌ها دست پیدا می‌کنیم، اما از اعتمادبه‌نفسی که به خود وعده داده بودیم خبری نیست!

اعتمادبه‌نفس واقعی هیچ گونه ارتباطی با آن‌چه در زندگی بیرونی شما اتفاق می‌افتد ندارد. اعتمادبه‌نفس واقعی زاییده‌ی شغل شما نیست. اعتمادبه‌نفس راستین، نتیجه‌ی باور قلبی و درونی شما به توانایی‌های‌تان است. این باور که هر کاری را بخواهید می‌توانید انجام دهید.

ما اغلب طوری درباره‌ی اعتمادبه‌نفس سخن می‌گوییم که گویی از عالم غیب آمده است. مثلاً ممکن است بگوییم: "او خوش‌شانس است؛ چون اعتمادبه‌نفس زیادی دارد." اما آیا ما به درستی معنی اعتمادبه‌نفس را می‌دانیم؟ آیا این واقعاً شانس است که ما را از این ویژگی ارزشمند برخوردار می‌کند؟ اگر این طور نیست شما چگونه به اعتمادبه‌نفس برتر دست می‌یابید؟

این مقاله به شما کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید.

چگونه افراد دارای اعتمادبه‌نفس را بشناسیم؟

با قدری توجه می‌بینیم که افراد دارای اعتمادبه‌نفس این گونه رفتار می‌کنند:

-      آن‌ها خود را دوست دارند و اهمیتی نمی‌دهند که ما از توجه آن‌ها به خودشان آگاه شویم.

-      آن‌ها خود را درک می‌کنند و در حین رشد و پیشرفت، به کاوش در مورد خود ادامه می‌دهند.

-      آن‌ها خواسته‌های خود را می‌شناسند و از این‌که برای خودشان اهداف جدیدی طرح‌ریزی کنند، نمی‌ترسند.

-      آن‌ها مثبت می‌اندیشند و در مقابل مشکلات، احساس ضعف نمی‌کنند.

-      آن‌ها ماهرانه رفتار می‌کنند و می‌دانند که در هر موقعیت چه رفتاری مناسب‌تر بوده است.

هزینه‌ای که برای عدم اعتمادبه‌نفس می‌پردازیم چه‌قدر است؟

افراد کمی را می‌توان یافت که با رنج و ناراحتی ناشی از عدم اعتمادبه‌نفس روبه‌رو نشده باشند،اما بیاییم مشکلاتی را که در این زمینه برای ما بوجود می‌آید مرور کنیم. فهرست زیر احتمالاً برای ما آشناست.

در مواردی که اعتمادبه‌نفس نداریم، چنین احساس‌هایی داریم:

1-    منزوی و تنها

2-    کاملاً خجالتی و بی‌دست و پا

3-    ترسو و ناتوان

4-    دارای بیماری جسمی و مبتلا به تنش

5-    در هیبت افراد دارای اعتمادبه‌نفس

6-    پوچ، بی‌ارزش و بی‌اهمیت

7-    مقصر و سزاوار ملامت

8-    بدبین، به گونه‌ای که دیگر دست به تلاش نمی‌زنند.

9-    افسرده و بی‌تفاوت

10- دچار سوء‌تعبیر

11- مأیوس (زیرا احساس می‌کنیم دنیا دست رد بر سینه‌ی ما زده است)

12- آزرده و خشمگین

ممکن است این احساسات در بعضی افراد آشکار و در افراد دیگری- که آن‌ها را تودار می‌نامیم- در زیر نقابی از موفقیت ظاهری و اعتمادبه‌نفس مخفی مانده باشند. بسیاری از افراد تا زمانی که با بحرانی روبه‌رو نشده‌اند تا آن‌ها را متوجه واقعیات زندگی کند، این احساسات را در مورد خودشان قبول ندارند اما اغلب مردم این بحران‌ها را به ویژه هنگامی که از جریان زندگی عقب می‌مانند، نقطه‌ی پایان زندگی خود تصور می‌کنند. شاید بعضی افراد با امید به این‌که زندگی پاداش اخروی نصیب آن‌ها شود، خشنود هستند اما اکثر مردم خواسته‌های بیش‌تری از زندگی خود دارند.

اعتمادبه‌نفس داشتن این نیست که کفش‌هایی بزرگ‌تر از پای‌تان را بپوشید، به موازات رشدتان، کفش‌‌های‌تان را تغییر دهید.

افزایش اعتمادبه‌نفس مهارتی است که هر کس برای زندگی روزمره و تقویت توان مبارزه برای گسترش وجود خود به آن نیازمند است.

آن‌چه به شما کمک می‌کند:‏

‏-‏  دوست داشتن خود

‏-‏  شناخت خود

‏-‏  رفتار ماهرانه

‏-‏  خوش‌بین بودن ‏

‏-‏  صداقت

آن‌چه مانع شما می‌شود:‏

-      ‏ناتوان بودن

-      تأکید بیش از حد بر جنسیت

-      احساس گناه

-      ‏رفتار کلیشه‌ای

-      عیب‌جویی و مقصر دانستن

 

اگر می‌خواهیم اعتمادبه‌نفس داشته باشیم باید این عادت را که همیشه می‌خواهیم دیگران را از خودمان راضی نگه داریم از بین ببریم.

 

مواردی که در مورد تقویت عزت نفس می‌تواند به شما کمک کند:

 

آن‌چه به شما کمک می‌کند:

-      جدیت

-      عمل

-      لیاقت

-      احساسات

-      راهنمایی


آن‌چه مانع شما می‌شود:

-      رخوت

-      نگرانی

-      نداهای گذشته

-      عادات ناخواسته

-      کشف افکار دیگران

 

مواردی که در انتخاب شیوه‌ی صحیح رفتار به شما کمک می‌کند:

آن‌چه مانع شما می‌شود:

-      آلت دست دیگران بودن

-      غیبت کردن

-      احساس حقارت کردن

-      دست انداختن دیگران

-      تحلیل قوا (فرسودگی)

آن‌چه به شما کمک می‌کند:

-      انعطاف‌پذیری

-      مسئولیت‌پذیری

-      قاطعیت

-      بیانگر بودن

-      دلسوزی و مهربان

 

چگونه اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید:

ارزش بهای خود و پیشرفت‌هایی را که به آن‌ها نائل می‌شوید به خاطر آورید و از افرادی که شما را دوست دارند بخواهید تا موجب تقویت شما شوند.

 

اعتمادبه‌نفس واقعی همواره از درون شما تولید می‌شود نه از بیرونتان. اعتمادبه‌نفس واقعی زاییده‌ی تعهد شما به خودتان است. این تعهد که هر آن‌‌چه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته‌ها و نیاز‌های‌تان برسید. این گونه از اعتمادبه‌نفس، در اعتماد شما نسبت به خودتان ریشه دارد و بستگی به نتایجی که ممکن است بگیرید یا نگیرید ندارد.

اعتمادبه‌نفس باور شخصی شما نسبت به روح خودتان به عنوان یک انسان است. این اعتماد که هر اتفاقی در زندگی‌تان بیفتد و با هر مشکلی روبه‌رو شوید، آن‌چه لازم است و باید انجام دهید، انجام خواهید داد.

هنگامی که اعتمادبه‌نفس و خودباوری خود را بر اساس آن‌چه به راستی هستید (نه بر اساس موفقیت‌ها و دست‌یابی‌ها یا شکست‌ها و ناکامی‌های خود) بنا می‌کنید، چیزی را در خود خلق می‌کنید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت.

اگر بخواهید صبر کنید تا اعتمادبه‌نفس کافی برای تعقیب رؤیاهای‌تان به دست آورید ممکن است مجبور باشید تا ابد صبر کنید. هر چه بیش‌تر منتظر تعقیب رؤیاهای‌تان بمانید اعتمادبه‌نفس خود را بیش‌تر از دست خواهید داد و در عوض بر ترس‌ها و نگرانی‌ شما افزوده خواهد شد. این ترس که شاید هرگز به خواسته‌ها و آرزوهای‌تان نرسید. سعی کنید خودتان را بدون قید و شرط دوست داشته باشید؛ مثلاً نگویید: «فقط هنگامی احساس خوبی نسبت به خودم خواهم داشت که ...» و این فکر را با «همین حالا احساس بسیار خوبی نسبت به خودم دارم زیرا...» جایگزین کنید.

اعتمادبه‌نفسِ حقیقی این نیست که نترسیم. اعتمادبه‌نفس واقعی آن است که بدانید و مطمئن باشید با این‌که می‌ترسید بی‌گمان دست به عمل خواهید زد.

اعتمادبه‌نفس یا خودباوری هرگز با غرور، منیت و خودبزرگ‌بینی یکی نیست. اعتمادبه‌نفس به این معناست که خودتان را باور کنید. غرور و منیت آن است که بخواهید به دیگران اثبات کنید از آنان بهتر و برترید.

از آنان که لاف می‌زنند و مدام از خودشان تعریف می‌کنند دوری کنید.

اولین قدم را همین حالا بردارید.

می‌توانید ظرف فقط چند دقیقه سطح اعتمادبه‌نفس و خودباوری را در خودتان بالا ببرید؛ حتی در چند ثانیه. فقط کافی است برای رسیدن به یکی از اهدافتان قدمی هر چند ساده و کوچک بردارید. خواهید دید که اعتمادبه‌نفستان فوراً بالا خواهد رفت. به محض آن‌که برای تحقق یکی از رؤیاهای‌تان اقدامی کنید، اعتمادبه‌نفس و خودباوری را در خود تقویت کرده‌اید؛ زیرا احساس می‌کنید می‌توانید روی خودتان حساب کرده و اعتماد کنید که کاری از شما برمی‌آید. هر چه قدم‌های بیش‌تری بردارید، احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا می‌کنید و می‌فهمید که آن‌قدرها هم که فکر می‌کردید ضعیف نیستید؛ چون توانسته‌اید دست به عمل بزنید. آن گاه اعتمادبه‌نفس جدیدی را که به دست می‌آورید کمک خواهد کرد تا به نتایج بهتری برسید.

به خاطر داشته باشید: مهم‌ترین نکته در رشد و توسعه‌ی اعتمادبه‌نفس رفتاری، عمل کردن است. هرچه بیش‌تر به خودتان اعتماد داشته باشید که از قدم برداشتن بازنخواهید ایستاد، خودباوری‌تان نیز افزایش خواهد یافت.

می‌توان گفت که اعتمادبه‌نفس روحی و معنوی در نهایت، حسی از آرامش و صلح درونی است. اعتمادبه‌نفس معنوی قلبتان را سیراب و روحتان را از خود سرشار می‌سازد و به شما امکان می‌دهد که با اطمینان خاطر در راه، قدم بگذارید و بدانید که راه، خود راه را به شما نشان خواهد داد. اعتمادبه‌نفس روحی و معنوی به شما اجازه می‌دهد تا دریابید و اعتماد کنید که هر جا هستید همان جایی است که باید باشید؛ همان جایی که نیاز دارید باشید.

بدانید که تمام آن‌چه بدان نیاز دارید تا بتوانید به رؤیاهای خود در زندگی جامه‌ی عمل بپوشانید، هم‌اکنون از آنِ شماست، به همین دلیل است که این‌جایید.

تا سر حد امکان به اعجاز و نهایت وجودی بی‌مثال و بی‌همتای خودتان نزدیک شوید.

پس منتظر چه هستید؟

منابع:

1-    اعتمادبه‌نفس برتر، گیل لیندن فیلد، حمید و نگار اصغرپور.

2-    اعتمادبه‌نفس، دست‌یابی به آن و زندگی با آن، دکتر باربارا دی‌آنجلیس، هادی ابراهیمی.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب‌ها: روانشناسی, روانشناسی و یادگیری, روانشناسی یادگیری, علم سیتی, دبیرستان و کنکور, نکاتی برای یادگیری بهتر دروس, نکاتی برای تفهیم بهتر دروس قبل از کنکور, یادگیری بیشتر دروس در حین خواندن, اعتماد به نفس, چگونه به اعتماد به نفس برسم, چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم, نکاتی برای کسب اعتماد به نفس,
elmcity پنج شنبه 15 / 3 / 1393 ادامه مطلب