ساخت فیلتر هوای مادام‌العمر با کمک فناوری نانو
  • توضیح عکس اول
  • توضیح عکس دوم
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

آخرین مطالب ارسالی

کسب درآمد

ساخت فیلتر هوای مادام‌العمر با کمک فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با کمک فناوری نانو موفق به ساخت فیلتر هوای مادام‌العمر شدند.ساخت فیلتر هوای مادام‌العمر با کمک فناوری نانو

 نانوفناوری دانشی است که امروزه کاربردهای بسیاری پیدا کرده است، این بار پژوهشگران دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تلاش کردند با ساخت نانوفیلتر ویژه‌ای جهت پالایش هوا، این فناوری را به داخل خانه‌ها ببرند.

نانوفیلتر ساخت دانشگاه صنعتی شریف که از پدیده فتوکاتالیز استفاده می‌کند، قادر است به صورت مادام‌العمر و بدون افت کیفیت کار پالایش هوا را از آلاینده‌ها و مواد سمی موجود در آن انجام دهد. این فیلتر از نانوذرات دی اکسید تیتانیوم و مقادیر کمی از مواد تقویت کننده دیگر ساخته شده است که در مجاورت نور فرابنفش، میکرو ارگانیسم‌ها و آلاینده‌های هوا را از میان می‌برد.

حسین رضاییان بزاز، مجری پروژه ساخت سامانه پالایش فتوکاتالیستی هوا درباره شیوه عملکرد این نانوفیلتر گفت: نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم در مجاورت نور فرابنفش زوج الکترون- حفره تولید می‌کنند. این زوج‌های الکترون- حفره میل واکنش قوی داشته و در مجاورت مولکول‌ها واکنش‌های اکسید کنندگی و احیا کنندگی انجام می‌دهند. لذا مولکول‌های مواد آلی بعد از یک یا چند بار اکسید شدن، در نهایت تبدیل به آب و دی اکسید کربن می‌شوند.

وی افزود: زوج‌های الکترون- حفره در مجاورت میکروارگانیسم‌ها نیز میل واکنشی قوی با مولکول‌های جداره میکروارگانیسم‌ها داشته و باعث تخریب و مرگ آنها می‌شوند. هنگام عبور هوا از بین روزنه‌های ساختار متخلخل سرامیک آلومینا که با نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم پوشش داده شده است، مولکول‌های آلاینده و میکروارگانیسم‌ها در مجاورت نانوذرات قرار گرفته و طبق مکانیسمی که شرح آن داده شد، تجزیه می‌شوند و بعد از چند بار چرخش هوا در این دستگاه، هوای محیط مورد نظر پاک می‌شود.

رضاییان در ادامه با اشاره به اهمیت ساخت فیلترهای هوا در کشور گفت: پیش از این فناوری ساخت فیلترهای تصفیه هوا که استفاده‌های بسیاری بویژه در دستگاه‌های تصفیه هوای بیمارستان‌ها دارند در کشور وجود نداشت و این فیلترها تماما از خارج کشور وارد می‌شد. با توجه به اینکه فیلترهای معمولی مبتنی بر حذف فیزیکی آلاینده‌ها از هوا هستند، لذا هر چند ماه یکبار باید تعویض شوند و هزینه زیادی را به کاربران تحمیل می‌کنند. اما نانوفیلتر ساخته شده در دانشگاه صنعتی شریف علاوه بر این‌که از فناوری بومی استفاده می‌کند، با توجه به استفاده از روش شیمیایی نانوفوتوکاتالیستی نیازی به تعویض نداشته و می‌تواند به صورت دایمی به پالایش آلاینده‌ها بپردازد.

بر اساس این گزارش، ساخت سامانه پالایش نانوفتوکاتالیستی هوا که پس از پنج سال تلاش در آزمایشگاه نانو ذرات و پوشش‌های نانومتری دانشگاه صنعتی شریف و زیر نظر دکتر نیما تقوی نیا انجام شده است، هم‌اکنون در ابتدای مرحله تولید صنعتی قرار دارد. همچنین این طرح به عنوان اختراع به ثبت رسیده و دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو است. این مجوز تأیید می‌کند که در این فیلتر از مواد نانو با خاصیت ذکرشده استفاده شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

برچسب‌ها: علم, آموزش, فناوری های بروز دنیا, علم سیتی, دبیرستان و کنکور, تازه های علوم, نجوم وفضا, دانش نانو, اخبار علم زیست شناسی, تکنولوژی های روز, پژوهش ها, تحقیقات علمی,
elmcity سه شنبه 11 / 3 / 1393 ادامه مطلب